Mýty o pálivých jídlech, jak našemu zdraví prospívají?

Pálivá jídlaPálivá chuť je často obsažena v koření na přírodní bázi (chilli, kari, pálivá paprika…), dále se objevuje v česneku, zázvoru a podobně. Někde jsou kořenící přípravky používány velmi skromně, zatímco jiné země jsou přímo vyhlášeny jejich používáním. Kdo umí s kořením zacházet a vařit, potvrdí, že jídlo není nutno tolik solit, a přesto má skvělou chuť. Snášenlivost pálivých jídel je zcela individuální. Některým lidem koření výrazně dráždí střevní sliznici a žaludek, jiní naopak snesou hodně, a bez jakýchkoli problémů. Když ale trpíte určitými onemocněními trávicího traktu (Crohnova choroba, žaludeční vředy, problémy se žlučníkem), je lepší, když se silně kořeněným jídlům vyhnete.

Komu pálivé pokrmy nesednou?

I když mnozí lidé mají ve svém jídelníčku pálivá jídla zařazena pravidelně, pro některé je toto jídlo naprosto nevhodné. A to například u malých dětí. Může se to zdát zbytečné, ale malé děti sní to, co jim rodiče dají na talíř. Jestliže rodiče běžně vaří s pepřem a jinými pálivějšími přípravky, nemusí si vůbec uvědomovat, že to dávají do jídla i dětem. Není to úplně dobře, protože děti si teprve na chutě zvykají. Ze začátku by jejich strava měla být bez všech ochucovadel, soli, cukru a podobně.

Nemůžeme srovnávat děti z Česka s dětmi z Asie, kde je rodiče učí na chilli už od kolébky. Tímto je u nich hranice pálivého vnímána jinak, než je tomu u nás. I těhotné ženy nesmějí mít stravu, která by je dráždila, ostrá jídla je tak dobré omezit. Velmi ostrá jídla utvářejí chuť dítěte. Na pozoru by se měli mít i alergici, protože některé druhy koření přispívají k alergické reakci. A jak to zjistit? Nejlépe je podstoupit imunologické vyšetření, které je vedeno speciálně na jednotlivé druhy koření. Koření je také používáno jako povzbuzující prostředek. Jako nejčastější „povzbuzovače“ vnímáme kari, pepř či chilli. Když držíte dietu, je lepší jíst méně ostrá jídla. Kořeňte střídmě, protože velmi pálivé pokrmy podněcují chuť k jídlu a sníte jich tak mnohem více, než byste vlastně chtěli.

Podpora našeho zdraví?

Indická medicína hovoří o pálivém jídle jako o něčem, co zprostředkovává energii a výbušnost. Je bráno jako energické, ovšem je i agresivní, proto je nutno jej vyrovnávat dalšími potravinami. Když přidáte koření, zvyšujete tak chuť k jídlu. Ne vždycky to musí být vnímáno jako něco špatného. Když zjišťujete, že poslední dobou vaše chuť k jídlu uvadá, či trpíte nějakým onemocněním, kde je ztráta chuti jeden z příznaků, které nemoc doprovázejí, pak si kořeněná jídla dopřejte. Zvednou vám náladu!

Jaká koření můžete použít na podporu zažívání?

Zázvor – původem asijská rostlina. V kuchyni je mnoho možností, jak jej využít. Působí jako prevence proti ateroskleróze, tím také pomáhá proti vznikání srdečních onemocnění. Umí podpořit trávení a nápoj s přídavkem zázvoru působí na zklidnění žaludeční nevolnosti. Když je člověk nachlazený, čaj se zázvorem pomáhá, umí léčit i zánět průdušek.

Česnek je zase vhodným prostředkem na podporu trávení tuků. Jídlo v žaludku není zbytečně dlouho a nemáte pak pocity těžkosti.

Evropské kari (tedy to, co známe my) je úplně jiné než to, které se používá v Asii. Právě Asie je země původu kari. U nás se chuť přizpůsobuje, není tak moc pálivé. Kari pomáhá zlepšovat trávení živin a také preventivně působí proti mnoha chorobám, například jaterním onemocněním.

Pepř je v české kuchyni velmi známý. Spousta našich jídel se bez něj prostě neobejde. Povzbudí zažívání, podporuje chuť k jídlu, umí podpořit močopudné účinky a je ještě spousta dalších pozitivních vlastností, které pepř má.

Chilli papričky obsahují alkaloid kapsaicin, který lidskému tělu prospívá v mnoha ohledech. Napomáhá prokrvení lidského těla, preventivně působí proti srdečně-cévním onemocněním, proti křečovým žilám, snižuje vysoký krevní tlak a také působí proti srdečním arytmiím.

Jestliže jste vyznavači kořenících směsí, čtěte etiketu na obale. Obyčejné koření výrobci doplňují o kuchyňskou sůl, která je zde zastoupena i ve více jak 40%. Dále je doplňují o různá aromata, o látky, které chuť zvýrazňují a podobně. Proto je lepší si kořenící směs sami namíchat, koupit ve specializovaném obchodě nebo pečlivě číst etikety a najít výrobky, které obsahují pouze směs koření bez jakýchkoli přídatných látek.




Přidej komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *