Zásady zdravého stravování u dětí

Zásady zdravého stravování jsou jednou z důležitých hodnot, kterou můžete předat svým dětem. Pokud jim půjdete příkladem, nebudete jim předčasně předávat zodpovědnost za výběr konzumovaných potravin a dokážete jim vysvětlit pozitiva a negativa jednotlivých potravin či produktů, máte v této oblasti vyhráno.

Vaše děti s velkou pravděpodobností nebudou trpět nadváhou ani obezitou, nebudou uspokojovat své frustrace jídlem a budou obecně přistupovat pozitivněji ke svému tělu a osobnosti. A ten kdo navíc pochopí, že péče o tělo zahrnuje kromě zdravého jídelníčku i pravidelnou a dostatečně dlouhou pohybovou aktivitu, nebude mít problém smysluplně zaplnit svůj volný čas.

TIP: Znáte také hlavní zásady zdravého stravování u dospělých?

Základní body zdravého dětského jídelníčku

Aby byl jídelníček vyvážený z pohledu živin a hodnotný z pohledu celkového složení, měl by splňovat tyto požadavky:

  • pestrá pravidelná strava 5x denně
  • 2x denně ovoce a 3x denně zelenina
  • kvalitní zdroje bílkovin – drůbeží a rybí maso, luštěniny. Mléčné výrobky nejsou nezbytnou  součástí dětského jídelníčku.
  • kvalitní rostlinné oleje – olivový, kokosový, řepkový a lněný
  • kvalitní zdroje polysacharidů – ovoce, zelenina, obiloviny, luštěniny, rýže, cizrna, batáty
  • eliminace jednoduchých cukrů – učte děti střídmosti v konzumaci sladkostí a slazených nápojů
  • naučte děti dochucovat pokrmy zejména bylinami nikoliv jen solí
  • veďte děti ke správnému a dostatečnému pitnému režimu – voda, bylinné čaje, ředěné džusy, přírodní sirupy

Jak začít sportovat: 12+ tipů na pohybové aktivity

Zdravé svačiny na doma i do školy

Za zdravou svačinu lze označit takový pokrm, který je tvořen ze základních surovin, bez přidaného cukru, aditiv a ještě lépe bez pšeničného lepku.

Jen tak totiž zabezpečíte správný vývoj dítěte a jeho koncentraci ve škole. Kombinace pšenice a rafinovaného cukru na děti působí jako heroin, zvyšuje pocity únavy, způsobuje roztěkanost a předčasný pocit hladu.

Tipy na vhodné svačiny:

  • domácí jablečný kompot se skořicí
  • olivy, sýr (min 40 % tuku v sušině)
  • směs nesířeného ovoce, dýňových a slunečnicových semínek a kousky vysokoprocentní čokolády (alespoň 70 %)
  • ovesná kaše s rozinkami a nepraženým kakaem
  • knäckebrot s rybí pomazánkou, zelenina
  • žitný chléb s cizrnovou pomazánkou, zelenina
  • raw tyčinky například značky Bombus či Živan
  • domácí deserty, moučníky a sušenky (z pohankové, žitné nebo kokosové mouky a nepřislazovaného ovoce nebo doslazené medem či malým množstvím kokosového cukru)
  • neochucený jogurt, ovoce

Chcete se o zdravé stravě dozvědět ještě víc, hledáte inspiraci na nové chutné recepty? V tom případě, je tady pro vás ebook Jíme zdravě a hravě s celou rodinou, kde mimo jiné najdete i kapitolu o prevenci a léčbě nachlazení bylinami.

Nejčastější chyby v oblasti stravování

Jakých chyb se rodiče dopouštějí:

  • když dítě odmítá první nemléčné příkrmy, matka se vrátí opět jen ke kojení nebo umělé výživě a nedá dítěti příležitost si zvykat na nové chutě a konzistence
  • nerespektují reakce dítěte ohledně sytosti
  • jsou nedůslední při pravidlech stolování
  • o složení stravy nechají rozhodovat jen dítě
  • zvyknou děti na odměny ve formě sladkostí
  • akceptují konzumaci pochutin i mezi jídly
  • neučí děti rozlišovat zdraví prospěšné a zdraví škodlivé potraviny
  • spoléhají více na doplňky stravy než na kvalitní, pestrou a vyváženou stravu
  • nabízejí málo pestrý jídelníček – v některých rodinách se jedí stále dokola třeba jen dvě až tři oblíbená jídla
  • nenabízejí zeleninu alespoň 3x denně
  • tolerují dětem slazené nápoje jako běžnou součást jejich denního pitného režimu, nikoliv jen jako jeho zpestření
  • nedohlédnou na pravidelnost stravování, děti prochází cykly hladovění a přejídání
  • nemají trpělivost s dětmi během nákupu či vaření, přičemž i těmito činnostmi se děti učí správným návykům
  • nedbají na dostatečnou fyzickou aktivitu svých dětí jako součást zdravého životního stylu