Kyselé a zásadité látky ve stravě

Složení našeho těla je ovlivňováno mnoha faktory. Jedním ze zásadních faktorů je strava. Ta výrazně ovlivňuje stav acido-bazické rovnováhy (ABR). Naše tělo některé kyseliny tvoří samo, mnoho z nich se ale do těla dostává špatnou stravou, a to úplně dobrovolně.

Naproti tomu látky zásadité je možné do těla dostávat jenom v potravě. To poukazuje na přirozenou převahu kyselin a na to, že u většiny lidí lze najít aspoň mírné překyselení organismu, protože zásadité látky nejsou dodávány v dostatečném množství.

Moderní strava obsahuje mnoho kyselých a kyselinotvorných látek, které do sebe často vpravujeme, aniž bychom o tom nějak více přemýšleli. Je to zejména tím, jaká je skladba stravy, jak jídlo jíme, jaké postupy využíváme a jaké potraviny použijeme. Celkem jednoduše můžeme ovlivnit skladbu potravy a taky způsob, jakým jídlo jíme. S čím to bude horší, jsou postupy a suroviny.

Feminus pro ženy na zvýšení hladiny estrogenu

Nakupujte BIO potraviny z prověřených prodejen

Co jsou zásadité potraviny?

Dá se říci, že zemědělská a živočišná výroba jsou v troskách. Velkochovy a pěstování ve velkých objemech často za pomoci chemie vám nezaručí, že v potravinách dostanete životně důležité zásadité látky. Naopak se může stát, že díky vyčerpané půdě bude spousta vypěstovaného ovoce a zeleniny velmi chudá na minerály.

Hnojením se sice do půdy dostanou dvě až tři látky, ale to podporuje spíše růst, není to nic, co by vám zachránilo život a pomohlo vylepšit váš zdravotní stav. Kyselinám nahrává také způsob úpravy. Výrobky ze zrn zbavených slupek (například bílé pečivo)  jsou chemicky barvené, přeslazené, konzervované a z hlediska ABR nejsou naprosto vůbec vhodné. A strava z fastfoodu? O té se ani nezmiňujeme!

Nezapomeňte také na hlavní stravovací zásady u dětí

kyselé látky ve stravě

Jak poznám překyselení organismu?

Bohužel, moderní  život a strava obsahuje mnoho průmyslově zpracovaných potravin, což také potom vede k jednomu z nejčastějších patologických metabolických stavů.

Pokud jste četli článek pozorně, věděli byste, že tím je překyselení organismu (metabolická acidóza). Mírná acidóza se může projevovat mnoha příznaky:

  • moučnivka (jedná se o bílý povlak na povrchu jazyka způsobený kvasinkami)
  • další kandidózy (v pochvě, plísně na těle, na nehtech)
  • problémové trávení
  • pálení žáhy
  • extrémní únava a vyčerpanost
  • suché a křehké vlasy se sklony k lámání
  • lámavé nebo naopak ztluštělé nehty

Role vody při hubnutí i při odkyselení organismu

Za základ těla a života se považuje voda!

Dospělý jedinec u nás vylučuje během celého dne minimálně 2,4 litry vody. A to potem, močí, stolicí a taky během dýchání. A toto množství se musí do těla zase zpátky doplnit. Menší část vody přijmeme v potravě, tu větší doplníme tekutinami v podobě nápojů.

Lidské tělo se skládá z 70% vody a prostředí, ve kterém žijeme, strava, kterou pojídáme, naše tělo denně překyseluje. Proto je vhodné a důležité vypít minimálně dva lity vody!

Co by běl obsahovat jídelníček zásadité stravy?

Mezi zásadotvorné a neutrální potraviny především zelenina, ovoce, rostliny bez lepku a kvalitní rostlinné oleje. Mezi kyselinotvorné můžeme zařadit luštěniny s vysokým obsahem bílkovin, ryby, maso i mléčné výrobky, které nezbytné pro lidský metabolismus, samozřejmě vždy v přiměřeném množství.

Na podporu vyrovnané acidobazické rovnováhy, potřebujeme do našeho jídelníčku zakomponovat správný poměr zásadotvorných a kyselinotvorných potravin 80% : 20 %.

  • 80 % zásadotvorných a neutrálních potravin – zelenina, ovoce, salát, klíčky, čerstvé bylinky, brambory, jáhly, quinoa, amarant, pohanka, ořechy, mandle, jedlé kaštany/mouka, zeleninové šťávy,  ovocné šťávy, rýžové, konopné a mandlové mléko. NEUTRÁLNÍ: kvalitní rostlinné oleje (lněný, konopný, řepkový a olivový olej), kokosový tuk, ghí, máslo, smetana.
  • 20 % bohaté na kyseliny – ryby celozrnné výrobky, nejlépe ze špaldy tvaroh s lněným olejem, maso, luštěniny, vejce mléko, produkty ze sóji a lupiny sirup z agáve, med, mléčné výrobky jako sýr, jogurt
  • Doporučujeme se vyhnout: vepřovému masu fast foodům, hotovým produktům slané křupky apod., uzeninám, alkoholu, sladidlům, bílé mouce, těstovinám, cukru a sladkostem, sladkým nápojům a energeťákům, nápojům a sladkostem obsahujícím fruktózu

Minerální látky v organické formě

Minerální látky v organické formě

Aby lidé měli zdravý život, je nutné, aby v těle byly dostatečné zásoby minerálů. Jsou v kůži, v zubech, v nehtech, v kostech, kloubech, žilách, ve vlasech i ve vlasové pokožce. Veškerý stres, starosti, úzkosti, nevhodné pité i strava směřují k tomu, že zásoby těchto minerálů jsou spotřebovávány k neutralizaci kyselin. Je tak hodně důležité, abyste ze svého jídelníčku vyloučili všechny kyselinotvorné potraviny.

Víte, že odkyselení organismu má skvělé účinky při hubnutí

Člověk, který se stravuje normálně, do těla dostane jenom 40% minerálů a stopových prvků! Nedostatek těchto minerálů tělu zabraňuje, aby se zbavovalo kyselosti, protože nemá čím. Minerální látky a stopové prvky je důležité pravidelně doplňovat, ideálně denně a s naprostou samozřejmostí.

Ideálem je, když minerály doplňujete komplexně i s vitamíny. Důležité také je, aby měly organickou formu, kterou v přírodě vytvářejí rostliny. Chelátová, tak se jí říká (řecky chelat, tedy kleště nebo klepeto) a jedná se o to, že minerál je obalený aminokyselinou, kterou tělo zná a přijme ji, když by minerál obalen nebyl, tělo tu látku bere jako cizí.

Zásadité potraviny při hubnutí

Pokud jste si pozorně prohlédni výše uvedený seznam zásadotvorných potravin, potom zjistíte, že se jedná především o zdravé potraviny rostlinného původu. V kombinaci se správným pitným režimem (Pozor, bavíme se o vodě) a zdravým životním stylem, pak můžeme říci, že jde o výbornou metodu, která může vést k trvalému zhubnutí bez JOJO efektu. Za dlouhodobým překyselení organismu bývají nejčastěji spojeny s nadměrnou obezitou a špatnou funkcí střevní mikroflóry.

Alkalickou dietu odborníci doporučují jako správný stravovací směr, pokud je vaše tělo plné toxinů a necítíte se celkově dobře. Zásadité potraviny při hubnutí jsou tedy nezbytné, tak jako odkyselení organismu neboli detoxikace.

Vyzkoušejte 7 tipů, na odkyselení organismu, které máme sami odzkoušené a můžeme je doporučit.

Zásadité potraviny a nejčastější dotazy

Co jsou zásadotvorné potraviny?

Jedna se o potraviny, které snižují pH krve. Dnes jsme obklopeni neustálým stresem a nezdravým průmyslově zpracovaným jídlem, proto může docházet k překyselení organismu. Abychom se cítili dobře a zdravě, je vhodné mírně alkalické pH krve. S tím mohou pomoct zásadité potraviny.

Jak na odkyselení organismu?

Zařaďte do svých stravovacích návyků, co nejvíce zásaditých potravin a snažte se vyhýbat kyselinotvorným potravinám. Dodržujte pravidelný a dostatečný pitný režim, mějte dostatek spánku a zařaďte více pohybu. Pohyb z práce je nedostatečný, tělo je na tento pohyb zvyklé. Určitě bychom neměli přehlížet dostatek relaxace. U mnohých dochází k překyselení organismu, právě v důsledku chronického stresu.

Jak rozpoznat kyselé a zásadité potraviny?

Nikdy není dobré se řídit chutí, protože v tomto případě neplatí, že co chutná kysele, je zrovna kyselinotvorné. Věnujte se spíše rozdělení na rostlinné a živočišné. Mezi zásadité potraviny patří zejména ovoce, zelenina a čerstvé bylinky (více zásaditých potravin, můžete vidět výše v článku). Kyselé potraviny jsou vesměs živočišného původu, a můžeme mezi ně zařadit maso, mléko a mléčné výrobky, uzeniny a živočišné tuky.

42 tipů, kterými nastartujete hubnutí

Získej ZDARMA 42 tipům kterými nastartuješ své hubnutí. Na tipech jsme si dali záležet, protože chceme svým čtenářkám a čtenářům nabídnou osvědčené rady, které vám pomohou s úpravou vaší postavy.

Stačí jen níže vyplnit, kam ti máme tipy poslat.


Nejnovější příspěvky

Blendea SUPERPROTEIN - Rychlejší hubnutí a detoxikace organismu
Ebook: 42 tipů, kterých se držet, pokud chcete zhubnout

42 tipů, kterých se držet, pokud chcete zhubnout – ZDARMA

Proces hubnutí, není o tom, že si vezmete zázračnou pilulku a všechny “špěčky” a povislá postava, zmizí.. Zdravý životní styl a proces hubnutí, je celek, který nejde ničím obejít.

Pokud to s hubnutím myslíte vážně, rozhodně byste měli znát těchto 42 tipů na hubnutí.