Jak začít sportovat: 12+ tipů na pohybové aktivity

Naše tělo pro svoje správné fungování pravidelný pohyb potřebuje. Bez něj nám ubývá aktivní svalová hmota, zpomaluje se funkce lymfatického systému, oslabuje kardiovaskulární systém a snižuje se naše fyzická výkonnost.

V dnešní době automobilové a výtahové, máme přirozeného pohybu čím dál méně. Pohybové aktivity si tedy musíme cíleně hledat a plánovat. Abychom byli důslední, musíme si najít takové, která nás budou bavit a kterým se budeme věnovat pravidelně, ideálně 4x týdně.

Chcete podpořit hubnutí a zdravé stravování? Pak doporučujeme nepřehlédnout produkty Ketofit a Ketomix.

Jak začít cvičit?

Jak začít cvičit se dozvíte níže. Avšak před samotným zahájením pravidelného cvičení byste si měli ujasnit následující body:

  • Jaká je moje motivace? Sport upevňuje vůli i charakter a naučí vás mít se rádi.
  • Jaká je moje forma? Je užitečné znát svoji tělesnou způsobilost a tím pádem kontraindikace při praktikování sportovní aktivity.
  • Jaká sportovní aktivita by mě mohla bavit? Začněte aerobním tréninkem, který se zaměřuje na dýchání a vytrvalost. Tak posílíte srdce a klouby.
  • Jaký je můj reálně dosažitelný cíl a do kdy ho chci uskutečnit? Chci zhubnout nebo jen zpevnit postavu?
  • Znám někoho, kdo už cvičí a mohl bych se k němu přidat? Sparing partnera nejvíce oceníte, až budete chtít pravidelné sportování vzdát. Správný parťák vás namotivuje a pomůže vám cíle dosáhnout.
  • Chci cvičit doma nebo ve fitness centru?

TIP: Nezapomeňte také na detoxikaci organismu, která je zvlášť důležitá pro nastartování metabolismu

Video návody, jak a co začít cvičit doma najdete například zde:

12 tipů na aktivní pohybové aktivity

Nejideálnější na zahájení vašeho nového životního stylu obsahujícího i více pohybových aktivit je jaro. S příchodem teplejších a slunných dnů, se v každém z nás probouzí touha oddat se pobytu na čerstvém vzduchu.

  1. Začít sportovat můžete jednoduše, třeba každodenní procházkou se psem nebo rodinou. Chůze by měla být svižná, měli byste se zadýchat, ale ještě byste měli zvládnout mluvit. Pokud je možnost, vybírejte si alespoň část trasy vedoucí do kopce.
  2. Pěší turistika – spojení cvičení a pobytu na čerstvém vzduchu a slunci
  3. Cyklistika – posílení nohou i rukou
  4. Pomalý běh – začněte nejprve svižnou chůzí a postupně zrychlujte
  5. Inline brusle – hubnutí zábavnou formou
  6. Plavání – voda by měla mít alespoň 22 stupňů
  7. Kardio cvičením – můžete cvičit doma i ve fitness centru
  8. Kruhový trénink – posílí činnost kardiovaskulárního systému
  9. Jóga – zvýší vaši pružnost
  10. Pilates – na posílení svalů celého těla, zejména hlubokých břišních a zádových svalů a svalů pánevního dna.
  11. Další cviky na posílení středu těla – například plank, balanční pomůcky apod.
  12. Silová cvičení – nejprve bude stačit zátěž vlastního těla, kterou můžete postupně navyšovat

Někomu bude vyhovovat cvičit ráno, někomu odpoledne. Necvičte však později než 3 hodiny před spánkem. Naplánujte si vybrané sportovní aktivity do vašeho diáře. Nakupte si oblečení z funkčního a prodyšného materiálu a nezapomeňte na kvalitní obuv.

TIP NA ČLÁNEK: Pro zdravý životní styl a energii do dalšího cvičení je zapotřebí kvalitní spánek.

Každý začátek je těžký, ale odolávejte pokušení všeho nechat a vrátit se do starých pohodlných kolejí. Když vám není dobře, cvičte trochu méně, ale nevynechávejte. Omluveni jste jen během vážnější nemoci, při horečce a infekci.

Vybudování návyku trvá minimálně 21 dní. Během těchto dní se budete muset dost nutit, ale pokud vydržíte první měsíc, vaše pravděpodobnost úspěchu se rapidně zvyšuje. Myslete na to, že vaše vlastní zdraví je největší a nepřekonatelná motivace.

Pohyb je doplněk, základ je strava

Za navýšení pohybové aktivity vám vaše tělo rozhodně poděkuje. Nemůžete si však myslet, že k hubnutí stačí jen více pohybu a jídelníček si můžete ponechat nevyhovující původní. Je to přesně naopak. To vaše složení stravy a její ne/pravidelnost vás dovedla k nadváze nebo obezitě.

Pokud máte zdravý, vyvážený a pestrý jídelníček, pak nemůžete mít nadváhu. Cvičíte pro radost z pohybu, pro zpevnění těla a udržení nebo zlepšení fyzické výkonnosti. Strava se podílí na vaší hmotnosti ze 70 %.

Cvičení neberte jako zlo, je to součást zdravého životního stylu. Spalováním kalorií pomáhá nejenom udržet vaši váhu v normě, ale fyzickou zátěží se také posilují vaše kosti, snižuje se hodnota krevního tlaku, cukru i cholesterolu.

Aktivní životní styl také napomáhá mírnit příznaky menopauzy u žen a vzniku osteoporózy. Pohyb snižuje stres a zlepšuje náladu. Vybudování svalů je jedním ze způsobů, jak pomoci celkovému zesílení těla, jak zajistit podporu i ochranu kloubů a vaziva před zraněním v průběhu každodenních aktivit.