CrossFit: unikátní tréninkový program, který vám dá zabrat

Zdravý životní styl a fitness jsou v poslední době velmi oblíbená témata. Naše populace se v současné době nachází na bodu zlomu, kdy chce být každý zdravý – a dnes jsou ideální možnosti toho dosáhnout. Žijeme v době blahobytu, kdy si můžeme dovolit zdravé a plnohodnotné jídlo, stejně jako třeba CrossFit tréninky nebo jiné fyzické aktivity. A právě pohyb ke zdravému životnímu stylu bezesporu patří.

Většinu z nás v poslední době trápí takzvaná zimní únava, ovšem víte, co se doopravdy za tímto pojmem skrývá? Za vaši únavu a pocit nedostatku energie může špatné stravování.

Jednou z možností, jak se dostat konečně do formy, ať už třeba hubnete do plavek, nebo se snažíte zlepšit své zdraví, případně jen chcete žít aktivní život, je CrossFit.

Cvičení CrossFit je v poslední době velmi oblíbené, ale stále ještě zdaleka ne všichni vědí, co si pod CrossFit tréninkem představit. Právě proto jsme se rozhodli vám přiblížit tento tréninkový program a ukázat, jaké nabízí výhody nejen pro aktivní sportovce, ale i začátečníky.

Co je CrossFit: především všestranný fitness program

CrossFit je obsáhlý a všestranný fitness program, který si klade za cíl co nejlépe člověka připravit na jakoukoli fyzickou aktivitu, tedy dostat ho do kondice.

Jednou ze zajímavostí CrossFitu je právě to, že na rozdíl od většiny jiných fitness programů se CrossFit nespecializuje na žádnou oblast těla, ani sport jako takový. Rozvíjí tedy člověka všestranně. Ve své podstatě je to kombinace jiných sportů, jako je atletika, gymnastika, vzpírání a dalších sportů zasazených do jediného tréninkového programu.

Stravujte se správně díky výživovému poradci nebo vyzkoušejte ketonové diety Ketomix, Ketofit nebo Ketodiet.

Některé tréninkové dny jsou orientované na posilování a budování svalové hmoty, jiné se zase snaží zocelit vás a zlepšovat především kardiovaskulární výdrž, tedy vaši fyzičku. CrossFit jsou skupinové lekce postavené na tréninkovém okruhu, který má své stanoviště – všechny během tréninku prostřídáte, někdy i vícekrát. Součástí CrossFit lekcí je vždy odborný trenér, který dohlíží především na bezpečnost a techniku provedených cviků.

Věděli jste, že až 41 % dospělé populace trpí obezitou? Právě s obezitou je spojený zvýšený cholesterol – tichý zabiják. CrossFit je ideální možností, jak vysoký cholesterol rychle snížit.

Historie CrossFitu: všechno to začalo v USA jako trénink pro bezpečností složky

Dnes je CrossFit komerční značkou, a to velmi oblíbenou. Dnešní podoba CrossFitu je prací bývalého profesionálního gymnasty Grega Glassmana. Ten přibližně v polovině 90. let otevřel první CrossFit posilovnu v USA, konkrétně v Santa Cruz.

Čerpal tak především ze své profesionální praxe, která mu byla inspirací.  Svůj trénink do dnešní podoby CrossFitu se snažil koncipovat už od 80. let, kdy působil jako trenér, tehdy ještě bez jakéhokoli komerčního využití.

Zajímavostí je, že podobný koncept všestranného posilování se u nás snažil šířit i Miroslav Tyrš se Sokolským spolkem.

Co můžete od CrossFitu čekat?

Především funkční cvičení, ale velmi náročné – alespoň pro začátečníky, kteří ještě nemají vybudovanou fyzickou kondici a posílené svaly. Někdo označuje CrossFit jako jednoduchý trénink celého těla, ale jednoduchý rozhodně není.

Na druhou stranu hodně záleží, na jakou posilovnu narazíte, a jaká je obtížnost právě postaveného tréninku. Určitě můžete očekávat velmi výrazné zlepšení fyzické kondice a rychlé zesílení, stejně tak CrossFit dobře tvaruje postavu.

Bílkoviny jsou nepostradatelnou součástí každého kvalitního tréninku. Ovšem víte o bílkovinách vše potřebné? Přinášíme vám seznam potravin bohatých na bílkoviny.

  • CrossFit rozšiřuje cvičení i v méně bohatých oblastech, je koncipován zejména s vlastní vahou a závažím, takže k němu vlastně nepotřebujete příliš pomůcek – ale můžete si díky nim trénink značně vylepšit, pokud je máte dostupné
  • Přibližuje silový trénink také ženám, které často nechtějí klasicky zvedat závaží v posilovně, právě CrossFit je jim v tomhle bližší a nabízí alternativu
  • Posiluje celé tělo, prakticky zlepšuje a trénuje všechny svalové partie
  • Výrazně zvyšuje fyzickou kondici a připravenost na další sporty

CrossFit: unikátní tréninkový program pro fyzickou sílu a vytrvalost

Nevýhody a kontroverze CrossFitu

Přestože je CrossFit velmi dobrým a kvalitním cvičením, najde si také své odpůrce – což je určitě dobře, alespoň se tak můžeme podívat na negativa, která jsou s tímto tréninkem spojena.

Tou největší nevýhodou je, že u CrossFitu více než kdekoli jinde budete potřebovat opravdu kvalitně zvládnutou techniku provedení jednotlivých cviků, v opačném případě vám totiž hrozí velmi vysoké riziko zranění. Dalším faktorem, který riziko ještě zvyšuje, je omezený čas na dokončený tréninku.

  • Ze začátku se při CrossFit tréninku neobejdete bez trenéra, protože naučit se bezchybnou techniku všech cviků není jednoduché
  • Špatně prováděné cviky se nemusí projevit ihned jako zranění, ale mohou způsobit zdravotní komplikace v budoucnu
  • Špatná technika cviků a časový nátlak může zvláště u nováčku výrazně zvyšovat riziko zranění
  • Musíte si být jisti, že trenér, který pro vás CrossFit připravil, je skutečně profesionálem, jinak je tento trénink spíše kontraproduktivní
  • Příliš vysoké tempo cviků je pro netrénované jedince nebezpečné z kardiovaskulárního hlediska

Nevíte si rady, jak začít sportovat? Nemusíte nutně začínat zrovna CrossFitem, přinášíme vám 12 tipů na pohybové aktivity pro začátečníky.

Pomůcky a CrossFit oblečení

Dnes je CrossFit trénink spojen především se značkou sportovního funkčního oblečení Reebok. Pokud ale vynecháme značky, podívejme se, co všechno budete pro CrossFit potřebovat. Určitě se neobejdete bez funkčního oblečení, musí být kvalitní. CrossFit oblečení si vyžaduje vysokou kvalitu, protože se během tréninku opravdu zapotíte. Stejně tak by mělo být dostatečně odolné a elastické, aby nedošlo k jeho poškození.

Určitě se neobejdete bez kvalitního spodního prádla. Budete potřebovat pohodlné funkční spodní prádlo, ženy se určitě neobejdou bez bezešvé sportovní podprsenky. Vrchní část těla může být lehce volnější, ale spíše doporučujeme obepnuté oblečení.

Bude stačit tílko, triko a legíny. Doporučit můžete také polorukavice, se kterými se vám bude lépe cvičit a vyhnete se alespoň ze začátku možným mozolům. Rozhodně se neobejdete bez kvalitních bot, důležité jsou také sportovní ponožky s nášlapnými zónami.

Změna stravy a zdravé stravování nutně nemusí znamenat dietu. Některé diety jsou totiž spíše nebezpečné.

CrossFit cviky na doma

Výhodou CrossFit tréninku je, že do jisté míry ho můžete cvičit i doma. CrossFit cviky na doma jsou totiž většinou s vlastní váhou, případně s pomocí zvedání činek – oboje můžete dělat doma.

My doporučujeme spíše posilování s vlastní vahou, které je zároveň účinnější, ale náročnější. Složitější možná bude najít doma dostatečný prostor ke cvičení, který by určitě neměl být malý – na silové cviky postačí, ale jinak bude značně omezující.

CrossFit časté dotazy

Mohu začít cvičit CrossFit jako úplný začátečník?

Ano, začít s CrossFitem mohou i začátečníci, ale v takovém případě je nezbytné začít cvičit s trenérem, který vám ukáže techniky cviků a postará se o váš bezpečný start. CrossFit představuje pro začátečníky mnoho rizik, pokud nejste ze začátku pod dohledem zkušeného trenéra.

Jde cvičit CrossFit doma?

Ano, vhodné CrossFit cviky na doma jsou cviky s vlastní váhou, které CrossFit propojuje a zařazuje do svého tréninkového programu. CrossFit doma cvičit jde, ale může to být v některých ohledech omezující a zároveň nebezpečné, pokud začínáte.

TIP: nejezte zbytečně nezdravé sladkosti. Podívejte se na 10 tipů na zdravé sladkosti, které si můžete připravit doma. Hubnutí tak bude snadnější a chutnější.

Jak moc je CrossFit trénink náročný?

Právě z pohledu náročnosti je CrossFit trénink velmi složitý, i proto je tak účinný. Pokud zrovna začínáte cvičit, určitě vyhledejte CrossFit pro začátečníky. Na běžné CrossFit tréninky budete potřebovat alespoň základní fyzičku a svalovou sílu.

Kdy je lepší se CrossFitu vyhnout?

Pokud máte problémy s kardiovaskulární soustavu, protože CrossFit je velmi náročný na fyzickou výdrž a představuje zátěž na srdce – ostatně jako každá náročnější fyzická aktivita. Ovšem CrossFit, který kombinuje silové a aerobní cvičení je obzvláště náročný.

Má CrossFit nějaká zdravotní rizika?

Ano, především u začátečníků představuje CrossFit riziko poranění, a to především, pokud správně neprovádějí techniku cviků. To je hlavní důvod, proč alespoň ze začátku doporučujeme cvičit s trenérem přímo v posilovně.

Závěr: CrossFit je unikátní, ale náročný tréninkový plán, který vás zocelí

Pokud se rozmýšlíte, jestli je CrossFit pro vás, pak mu dejte šanci. Určitě vás zocelí a dokáže velmi rychle vybudovat dobrou silovou i fyzickou vytrvalost. Je dobrým tréninkem k dalším sportům, které mohou být úzce zaměřeny – běh, cyklistika a další.

Doporučujeme ale cvičit pod dohledem trenéra v posilovně. CrossFit programy v posilovně mají velmi dobrou atmosféru, takže se není čeho bát.

Spojte CrossFit také se zdravou stravou. Naučte se kupovat jen to nejlepší, například BIO potraviny. Ukážeme vám, kde je nakoupit.

Nejnovější příspěvky

Ketomix - Ketonová dieta, která je úspěšná